Eindelijk is het zover! Vanaf september 2022 is de Pinterest trend tool uitgerold in Nederland, België en Duitsland. Voorheen was deze tool namelijk alleen nog maar beschikbaar in Amerika, Canada en de UK. Het komt helaas vaker voor dat deze landen de eerste features krijgen. Daarna kunnen wij alleen maar wachten tot het onze kant op komt. Anyway, het is zover! Maar, wat kun je eigenlijk met deze nieuwe tool en waarom is het allemaal nuttig? Dit leg ik je allemaal uit in dit artikel.
Wat kun je doen met de Pinterest trend tool?
Al een tijdje hebben we binnen Pinterest gebruik kunnen maken van de Pinterest trend tool. Tot september 2022, was de tool echter alleen gebaseerd op de trends in Amerika, UK of Canada. Hierdoor was het al wel mogelijk om te zien wat de tool precies zou gaan inhouden, maar welke trends van zoekwoorden specifiek voor de Nederlandse gebruiker gelden, kon nog niet worden opgezocht.
Wat de tool zo handig maakt, is dat je middels de Pinterest trends beter zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren. Je krijgt door de tool namelijk beter inzicht in je doelgroep en klant waardoor je de zoekwoorden beter kunt kiezen. Daarnaast wordt door de tool zichtbaar gemaakt wanneer de specifieke zoekwoorden actief beginnen te worden en wanneer dus meer mensen dit zoekwoord intypen in de zoekbalk van Pinterest. Aan te raden is dan ook, om de zoekwoorden die trending worden, al zo’n 1 tot 2 maanden vooraf te gaan gebruiken. Dit is verstandig, omdat ze hierdoor goed geïndexeerd worden door Pinterest en daardoor getoond worden tijdens de periode dat de doelgroep actief op de zoekwoorden gaat zoeken. Een voorbeeld hiervan is het zoekwoord ‘kerst’. De meeste mensen zullen in de maand december binnen Pinterest zoekwoorden intypen als kerst decoratie, kerst recepten, kerst cadeautjes, kerst idee, etc. Door het zoekwoord ‘kerst’ al 1 of twee maanden voor de eerste trend te gebruiken, is jouw pin goed geïndexeerd en zal deze tijdens de zoekopdrachten van december veelvuldig getoond worden!

Zoals te zien is in bovenstaande afbeelding, komt het zoekwoord ‘kerst’ dus inderdaad al voor in de maand Oktober. Mensen gaan namelijk op zoek naar inspiratie voor kerst, wanneer het buiten kouder en donkerder wordt en wanneer de kaarsjes weer aan gaan. Misschien staat bij sommigen zelfs de kerstboom al in Oktober! Dit sluit aan bij mijn eerdere gegeven advies om opkomende, trending zoekwoorden ongeveer 1 tot 2 maanden van te voren te gaan gebruiken. In dit specifieke voorbeeld, zou dat dus betekenen dat je rond augustus/september kunt gaan beginnen met het gebruiken van het zoekwoord ‘kerst’. Door dit te doen, kunnen jouw pins met de juiste zoekwoorden dus al in Oktober geïndexeerd en gevonden worden.
Wat is er zo interessant aan?
Aan de hand van een grafiek, zal de Pinterest trend tool aantonen welk zoekwoord booming is! De lijn in de grafiek zal omhoog schieten, wanneer er veel naar de zoekterm gezocht wordt. Op deze manier kun je op tijd zien welke zoekwoorden binnen jouw branche booming worden, waarna je deze kunt gebruiken in je pin plan.

Hierdoor kun je specifiek per zoekwoord opzoeken of een zoekwoord überhaupt wel gebruikt wordt en zo ja, in welke tijd van het jaar het dan het beste is om dit zoekwoord te gebruiken. Een aantal zoekwoorden vormen echter een uitzondering op deze regel. Sommige zoekwoorden zij namelijk gedurende het hele jaar populair en tonen daardoor niet een echte ‘trend piek’. Daarentegen zijn er ook zoekwoorden die juist heel gevoelig zijn voor trends. Denk hierbij aan zoekwoorden die gerelateerd zijn aan bepaalde seizoenen of feestdagen.
Hoe gebruik je Pinterest trend tool?
Wanneer je de tool voor de eerste keer gaat gebruiken, word je door Pinterest automatisch stap voor stap meegenomen in dit proces, ik loop ze graag even met je door.




Let op: er zijn verschillende manieren om deze Pinterest tool te kunnen gebruiken en waarin de tool relevant kan zijn voor jouw Pinterest marketing strategie.
We gaan er nu iets verder op in, in de zoekbalk kan je dus het ‘hoofd zoekwoord’ invullen. Wanneer we in het voorbeeld door blijven werken met het kerstthema, zou je hoofd zoekwoord dus ‘kerst’ zijn. Wanneer je ‘kerst’ hebt ingetypt, krijg je een hoop suggesties te zien met andere zoekwoorden die relevant zijn aan dit hoofd zoekwoord. De woordcombinaties die je in bovenstaand figuur ziet, zijn dus op dit moment populair en kun je gaan gebruiken bij jouw relevante pins. Aan de rechterkant van het figuur zie je de bijpassende grafiek waar ik het eerder over had. In dit specifieke voorbeeld is het duidelijk te zien dat de grafiek piekt, ten opzichte van de vlakke lijn gedurende de rest van het jaar. Kerst is dus een seizoensgebonden zoekwoord, en dat is eveneens terug te zien in de grafiek.
Naast het zien van de relevante woordcombinaties en bijbehorende grafieken, kun je filters toepassen binnen de tool. Door filters toe te passen op de zoekwoorden, kun je de zoekwoorden nog meer specificeren. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat de zoekwoorden worden getoond voor groepen die binnen specifieke demografische kenmerken vallen (bijvoorbeeld zoekwoorden die alleen door vrouwelijke gebruikers worden gebruikt). Dit geeft de mogelijkheid om middels je filters, de zoekwoorden dusdanig aan te passen waardoor ze bij jouw perfecte klant horen. Naast de demografische kenmerken van gender en leeftijd, is het mogelijk om filters toe te passen op interesses en trefwoorden.
Ondanks deze handige tips, kan het natuurlijk zo zijn dat jouw zoekwoorden niet naar boven komen in deze tool. Dit wil niet gelijk zeggen dat deze zoekwoorden slecht zijn. Het houdt namelijk alleen in dat Pinterest dit zoekwoord nog niet geïndexeerd heeft middels de trends tool. Het is dus belangrijk om te blijven experimenteren met de zoekwoorden, zodat je uiteindelijk de zoekwoorden kunt gaan gebruiken die het meest booming zijn én die het beste aansluiten bij jouw bedrijf.
In dit artikel heb ik je meegenomen in wat de nieuwe Pinterest trends tool voor jouw bedrijf kan betekenen. Ik vertelde je wat er interessant is aan deze tool en hoe je de tool kunt toepassen. Zelf maak ik met veel plezier gebruik van deze nieuwe tool voor het werk dat ik doe voor mijn klanten. Zo pas ik de tool toe tijdens het opstellen van mijn adviesrapporten, gebruik ik de tool in het optimaliseren van accounts en gebruik ik de tool vooral tijdens mijn volledige Pinterest beheer dienst. Heb jij interesse in een van deze diensten en wil je zo nog meer leren hoe je deze nieuwe Pinterest tool kunt inzetten? Neem dan contact op via mijn contactpagina en ik help je graag verder.