
Hoewel de meeste van jullie wel zullen weten dat het voor mij geen strijd is (Pinterest wint natuurlijk sowieso ;)), is er vaak nog steeds een tweedeling: team social media en team SEO/zoekmachines. In deze blog ‘De Ultieme Strijd tussen Pinterest en Social Media’ zet ik deze twee tegenover elkaar en maak ik je duidelijk waarom Pinterest geen social media platform is.
Allereerst alvast een belangrijk gegeven (om verwarring te voorkomen): Pinterest valt namelijk NIET onder ‘social media’, ook al denken veel mensen dat wel. Pinterest is een visuele zoekmachine!
- Focus op zoekwoorden:
Het grootste verschil zit hem in, hoe gebruikers de content ontdekken. Op Pinterest kunnen gebruikers zoeken naar specifieke onderwerpen of producten in de zoekbalk, welke vervolgens worden gepresenteerd aan de hand van gerelateerde pins. Op social media platforms daarentegen, worden gebruikers vaak blootgesteld aan content via hun tijdlijnen en aanbevelingen van vrienden. Dit betekent dat je op Pinterest meer gerichte zoekopdrachten kunt gebruiken om jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen. De gebruiker is al echt specifiek naar iets op zoek!
- Langere levensduur van content:
Daarnaast, zoals ik in een eerder blog al heb toegelicht, is er een groot verschil in de houdbaarheid van de content. De levensduur van een pin op Pinterest is veel langer is dan de levensduur van een post op social media. Waar social media posts dus vaak binnen enkele uren of dagen verdwijnen, kan een goed geoptimaliseerde pin maanden tot jaren verkeer naar jouw website blijven genereren.
- Connecties aangaan:
Pinterest is opgebouwd rondom inspiratie, educatie en informatie. Dit in tegenstelling tot social media platforms die meer gericht zijn op het delen van persoonlijke momenten en ervaringen, daar zul je echt de connectie aan moeten gaan.
- Lagere interactie:
Hoewel Pinterest wel de mogelijkheid biedt om te reageren en content te delen, is de interactie op Pinterest nihil. Op social media platforms zoals Facebook en Instagram draait het juist om de connectie. Dit komt doordat gebruikers meer gericht zijn op het ontdekken en opslaan van ideeën en inspiratie, in plaats van op het communiceren met anderen of een connectie aan te gaan.
Als ondernemer vraag je je misschien af welk platform het beste is voor jouw marketingdoeleinden: SEO of social media. Hoewel beide worden gebruikt om merken en producten te promoten, zijn er enkele belangrijke verschillen die je moet overwegen bij het kiezen van het juiste kanaal. Buiten dat ben ik van mening dat beide vormen van marketing samen het beste gebruikt kunnen worden. Ik geef je de 4 belangrijkste tips om te kijken of Pinterest iets voor jou is:
- Vraag jezelf af wat voor type content jij het meeste deelt. Als visuele content, zoals afbeeldingen en video’s, belangrijk zijn om jouw boodschap over te brengen, dan is Pinterest waarschijnlijk een goede keuze.
- Vraag jezelf af wie jouw doelgroep is. Overweeg wie jouw doelgroep is en waar zij zich online bevinden. Zoek het eens in de zoekbalk van Pinterest!
- Overweeg de mate van interactie die jij wilt hebben met je doelgroep. Wil je bijvoorbeeld niet constant online hoeven te zijn? Dan zou ik kiezen voor een SEO kanaal. Vind jij het leuk om veel tijd kwijt te zijn aan interactie en vind je het leuk om op comments en likes te reageren? Dan kun je beter kiezen voor social media kanalen.
- Bedenk hoelang je wilt dat je content meegaat. Een goed geoptimaliseerde pin kan maandenlang verkeer naar jouw website blijven genereren, terwijl posts op social media vaak binnen enkele uren of dagen verdwijnen. Als je wilt dat jouw content langer beschikbaar blijft, dan is Pinterest een betere keuze.
Moet je per se een keuze maken? Nee, zeker niet dus. Zelf ben ik ook actief op Pinterest maar maak ik daarnaast gebruik van meerdere kanalen zoals Instagram, google en email marketing. Zowel Pinterest als social media kanalen brengen interessante onderdelen met zich mee voor de groei van jouw bedrijf. Je kunt er daarom ook voor kiezen om net als mij meerdere platformen te gebruiken, zodat je het beste van allebei meepakt!
Mocht je nog vragen hebben over deze blog ‘De Ultieme Strijd tussen Pinterest en Social Media’ of wil je meer weten over welke voordelen Pinterest voor jouw bedrijf kan hebben? Mail me dan of neem contact met me op via het contactformulier op de website.