Vaak merk ik dat klanten niet weten waar ze moeten starten wanneer zij willen beginnen met Pinterest of dat ze vastlopen met hun Pinterest strategie. Ik zeg daarom ook altijd dat ze moeten beginnen bij de basis! Maar, wat is die basis dan? In deze blog neem ik je mee in de 7 belangrijkste stappen om jouw Pinterest op te zetten.

Stap 1: maak een zakelijk account aan
Wanneer je Pinterest wilt inzetten voor bedrijfsdoeleinden, is het aan te raden om een zakelijk account aan te maken. Met een zakelijk account kun je namelijk gebruikmaken van bepaalde tools en functies die de zichtbaarheid van jouw Pinterest account verbeteren. Daarnaast krijg je inzicht in je prestaties doordat je de statistieken van je pagina kunt bekijken. Een derde rede waarom een zakelijk account aan te raden is, is omdat dit je kan helpen bij het adverteren via Pinterest. Hiermee vergroot je de kans dat je jouw juiste doelgroep aantrekt en dat je je bereik vergroot. In het algemeen kan het instellen van een zakelijk Pinterest account dus bijdragen aan je online aanwezigheid, het verbeteren van je zichtbaarheid en bij het bereiken van je doelgroep.
Stap 2: claim je website
Het claimen van je website heeft een aantal voordelen. Allereerst kun je namelijk de statistieken bekijken van het daadwerkelijke aantal kliks naar je website. Daarnaast wordt jouw Pinterest account als betrouwbaarder gezien, waardoor deze eerder wordt getoond na zoekopdrachten van Pinterest gebruikers. Ook krijg iedere pin na het claimen van jouw website, jouw naam en logo erbij waardoor het gelijk duidelijk is dat een pin van jouw kanaal komt. Dit voorkomt dat andere gebruikers zomaar jouw pins kunnen kopieren. Als laatste is het voor gebruikers makkelijker om door te klikken naar jouw website. Wil je weten hoe je je website kunt claimen? Ik schreef hier eerder een blog over.
Stap 3: Maak pins met zoekwoorden
Het is belangrijk om zoekwoorden toe te voegen aan je pins op Pinterest, omdat dit de vindbaarheid van je content vergroot. Hierdoor kun je je doelgroep beter bereiken en krijgen meer mensen de kans om jouw content te zien. Zoekwoorden toevoegen zorgt dus voor meer gerichte bezoekers en een optimale vindbaarheid voor jouw ideale klant. Het selecteren van de beste zoekwoorden is wat deze stap lastig maakt. Dit onderwerp wordt uitgebreid aangeleerd in The Pinterest academy
Stap 4: maak een tekst in de bio van je Pinterest account en gebruik ook daarin zoekwoorden
Het belang van de zoekwoorden in dit onderdeel is bij stap 3 uitgebreid besproken. Het belang van een goede bio is echter ook ontzettend van belang. Je bio is namelijk de eerste indruk die mensen van jouw bedrijf krijgen. Je trekt daarmee dus gelijk je juiste klanten aan. Daarnaast kan het helpen om een duidelijke link naar je website te plaatsen in je bio, zodat je meer leads en conversies kunt realiseren.
Stap 5: maak 4 tot 6 borden aan
Het is van belang om niet te veel borden open te hebben staan zonder enkele of te weinig pins. Borden kunnen op zichzelf ook gevonden worden en het is dan van belang dat er op dat bord meerdere stukken content staan. Leegstaande borden werken niet mee aan een betere vindbaarheid.
Stap 6: maak een contentkalender aan
Door een contentkalender aan te maken, krijg je overzicht en inzicht in de hoeveelheid content die je hebt. Dit is namelijk meer dan je denkt! Daarnaast zorgt een contentkalender ervoor dat je op een makkelijkere, overzichtelijke manier nieuwe ideeën kunt bedenken en overzicht kunt houden in welke content je al wel of nog niet geplaatst hebt.
Stap 7: Wees consistent in het pinnen
De laatste, maar zeker niet de minst belangrijke stap: wees consistent in pinnen. Je kunt alle voorgaande stappen nog zo goed uitvoeren, maar als je niet consistent pint dan zul je niet het maximale uit jouw Pinterest kanaal halen. Om te zorgen dat jij consistent gaat pinnen, kan ik je aanraden om gebruik te maken van automatisch inplannen. Het programma waar Pinterest mee samenwerkt om dit te bewerkstelligen is Tailwind (team Tailwind!). Ik ben groot fan van Tailwind (zoals de meeste van jullie al vaker voorbij zagen komen op mijn kanalen). Door je pins automatisch in te plannen, kun je vooruitwerken waardoor je niet elke dag stil hoeft te staan bij pins die je weer moet plannen. Hoe je kunt inplannen met Tailwind bespreek ik uitgebreid in mijn Pinterest Academy.
Oke, een hoop informatie maar hopelijk heb je na het lezen van deze blog weer een aantal handvatten om écht te beginnen met het opzetten van jouw Pinterest. Uiteraard kan ik niet alles in een blogpost beschrijven, daar is de informatie te uitgebreid voor. Er start op 28 februari een nieuwe ronde van The Pinterest Academy waar je je nu nog voor kunt inschrijven! In deze online academy leg ik alles uit, van de basis tot een juiste werkende strategie voor jouw Pinterest kanaal.
Hopelijk heb je iets aan deze blog met de 7 stappen om jouw Pinterest op te zetten, mocht je nog vragen hebben dan mag je me natuurlijk altijd een mailtje sturen naar [email protected]!