
Maar Vera, ik heb helemaal niet oneindig veel content? Dat hoeft ook zeker niet! Tuurlijk is nieuw content van belang maar je hoeft er niet dagelijks mee aan de slag. Waarom je van elk stuk content meerdere pins kan maken, leg ik je vandaag uit.
Bij Social media kanalen is het van belang om altijd maar nieuwe content aan te leveren en niks te hergebruiken. Bij Pinterest kan dat juist wel! Waarom? Met verschillende designs, zoekwoorden en omschrijvingen is het juist het geval dat je beter vindbaar bent. Iedere pin design die je online zet wordt gezien als verse pin op dat moment. Gebruik natuurlijk niet precies dezelfde pin met dezelfde tekst, maar verander het met de tips hieronder.
Verschillende borden
Pins plaats je op een bepaald bord op je eigen account of op een groepsbord. Je kan zelf aangeven onder welk categorie je content valt en hem op het juiste bord plaatsen. Het komt natuurlijk vaak voor dat pins onder meerdere borden kunnen vallen. Dit artikel bijvoorbeeld kan bij mij onder Pinterest tips vallen maar ook onder artikelen The Pin Branding of Pinterest marketing. Ik kan dus dit artikel op dit moment op het Pinterest tips bord plaatsen en over een aantal dagen/weken op een ander bord. Andere zoekwoorden erin verwerken en de pin kan weer op een andere manier gevonden worden.
Verschillende templates
Kies verschillende templates voor je pins. Zelf maak ik altijd 5/6 verschillende templates zodat het er visueel dus anders uit ziet. Deze pins laat ik ook weer verspreid online komen door ze in te plannen via Tailwind. Ze hebben dezelfde URL maar zien er totaal anders uit. Wat ik vooral merk is dat de call-to-action die je vermeld op je pin vaak de doorslag geeft of het gaat werken.
Je moet natuurlijk niet alles prijs geven en maar je bezoekers moeten wel enthousiast worden om door te klikken. Het kan zelfs zijn dat de ene pin 0 doorkliks krijgt en de andere 100, het is een kwestie van experimenteren.

Zoals je hierboven ziet, alle 4 de designs linken naar hetzelfde artikel maar ze zien er alle 4 anders uit en hebben een andere tekst. Pin 4 doet het enorm goed maar pin 2 wordt zelfs nauwelijks gevonden.
Verschillende zoekwoorden
Alle pins en onderwerpen kunnen op verschillende manier worden benoemd. Door verschillende zoekwoorden te gebruiken kan je dus ook verschillende mensen bereiken en dat is wat je wilt. Dus doe op voorhand onderzoek naar de meest gezochten zoekwoorden zodat je relevant bent en je niet blind staart op hoe jijzelf iets op zou zoeken.
Wat ik met dit artikel dus wil zeggen is dat je van een enkel stuk content meerdere pins kunt inzetten. Je verspreidt zo je kansen en de ene pin wordt beter gevonden als de andere zoals je bij mij ziet. Laat dus alleen niet 5 keer dezelfde pin online komen.